loading...
اخبار پرداخت قبوض
ارمان بازدید : 533 پنجشنبه 22 شهریور 1397 نظرات (0)

محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد تهران

 

طرح زوج و فرد و محدوده ترح ترافیک و نقشه زوج و فرد

طرح ترافیک و طرح زوج و فرد روز های عادی

 
نوع طرح روز ساعت محدوده
طرح ترافیک شنبه تا چهارشنبه 6.30 صبح الی 19 خط قرمز
طرح زوج و فرد شنبه تا چهارشنبه 6.30 صبح الی 19 خط آبی

 

روش های خرید طرح ترافیک

اگر قبلا در طرح ترافیک تهران من ثبت نام کرده اید نیازی محدوده طرح زوج و فرد به مطالعه راهنمای ثبت نام ندارید و بخش روش های خرید طرح ترافیک را مطالعه نمایید.

خریدطرح ترافیک با موبایل و اس ام اس

به منظور راحتی کابران امکان رزو طرح ترافیک با موبایل و خرید طرح ترافیک با موبایل فراهم شده است. برای استفاده از این سرویس شهرداری تهران شما میتواند طرح ترافیک روزانه را با استفاده از کد دستوری #۱۳۷*از طریق تلفن همراه خریداری کنید. در صورت استفاده از کد USSD با دستوری 137 چنانچه عملیات با موفقیت انجام شود، کد پیگیری خرید طرح ترافیک روزانه نمایش داده شده و همچنین یک پیام کوتاه از سرشماره ۱۳۷۰۰۰۰۰ به موبایل مشترک ارسال می‌شود. در ادامه روش خرید به صورت تصویری نمایش داده شده است. در بخش های دیگر این پست هزینه و ساعت طر ح و محدوده زوج و فرد به طور کامل مشخص شده استت.
همچنین با استفاده از اپلیکیشن تهران من برای گوشی های اندوریدی میتوانید تمامی مراحل ثبت نام طرح ترافیک و خرید طرح را به راحتی انجام دهید. فقط کافی است این نرم افزار را دانلود و نصب نماید.بنا به گفته مسئولین شهرداری در آینده این اپلیکیشن سایر امکانات و خدمات شهرداری را پوشش خواهد داد.
  • در مرحله اول *137# را شماره گیری کنید.

خرید طرح ترافیک با 137

  • سپس با انتخاب گزینه سه و وارد کردن عدد 3 بخش " حمل و نقل " را انتخاب کنید.

مراحل خرید طرح ترافیک با اس ام اس

  • اگر قبل از ساعت 10 صبح قصد ورود به منطقه ترافیکی را دارد عدد 1 و برای بعد از ساعت 10 صبح عدد 2 را وارد نماید. اگر قصد استعلام طرح ترافیک را داشته باشید (یعنی قبلا اقدام به خرید طرح روزانه کردید و الان میخواهید استعلام کنید) عدد 3 را وارد نمایید.
  • اگر برای اولین بار است که اقدام به خرید طرح ترافیک خودرو می کنید باید گزینه پلاک خودرو جدید را انتخاب کنید و مشخصات کامل خودرو و پلاک خودرو مورد نظر را وارد کنید. برای خرید های بعدی سیستم این اطلاعات را در حافظه خود نگهداری خواهد کرد و نیازی به وارد کردن اطلاعات پلاک خودرو نمی باشد.
  • پس از انتخاب گزینه افزودن پلاک جدید مراحل زیر را ادامه دهید.

طرح  ترافیک خرید با پیامک

  • دو رقم سمت راست پلاک خودرو که زیر کلمه ایران در کادر مجزا قرار دارد را بنوسید.
  • دو رقم سمت چپ پلاک ماشین را وارد کنید.
  • عدد معادل حروف پلاک را با استفاده از جدول زیر پیدا کنید و وارد نماید.

معادل عددی پلاک در خرید طرح

الف ب ت ج د س ص ط ع ق ل م ن و ه ی معلولین
1 2 4 6 10 15 17 19 21 24 27 28 29 30 31 32 33
  • 3سه رقم بعد از حرف پلاک را وارد کنید.

استعلام طرح ترافیکی

  • در صورتی که برای اولین بار است که طرح ترافیکی با موبایل می خرید باید مشخصات کامل کارت بانکی خود را وارد نمایید در غیر این صورت لیست شماره کارت هایی که قبلا خرید کردین را نمایش میدهد که میتوانید با انتخاب هر کدام فرایند خرید طرح را ادامه بدهید.
  • در صورت تایید اطلاعات نمایش داده شده میتوانید با وارد کردن رمز دوم کارت بانکی خود اقدام به خرید طرح ترافیک نمایید.

طرح زوج و فرد

در صورت اجرای درست فرایند خرید طرح ترافیک و موفقیت آمیز بودن خرید شما، پیامک مربوط به خرید با سر شماره 13700000 برای شما ارسال خواهد شد.

نکته : زبان کیبورد تلفن همراه در تمام مراحل خرید طرح ترافیک باید انگلیسی باشد.

داشتن رمز دوم بانکی برای خرید الزامی است.

درخواست خرید طرح ترافیک از ساعت 00:00 بامداد تا 17 بعد از ظهر همان روز امکان پذیر است.

خرید طرح ترافیک با عابر بانک و خودرپرداز ATM

خرید طرح ترافیک با عابر بانک قبضینو

 

به منظور راحتی شهروندان تهرانی، شهرداری تهران امکان خرید طرح ترافیک با خودپرداز و عابر بانک را فراهم کرده است. از مزایایی این طرح امکان خرید طرح پس از استعلام خلافی قبضینو و جریمه شدن است. در خرید طرح ترافکیک پس از وارد کردن شماره تلف همراه خود، با عابر بانک ابتدا طرح مورد علاقه خود را ( روزانه یا هفتگی) را انتخاب کنید و سپس از طریق همان شماره موبایل، شماره پلاک ماشین خودرا به شماره 20001818 اس ام اس کنید. با انجام این کار خودرو شما در لیست دارنگان طرح ترافیک ثبت می شود.از مزایایی این طرح،هر زمان که تمایل ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند، بدون نیاز به ارسال کد فقط با ارسال پیامک پلاک خودرو به سامانه، مجوز را برای آن روز خریداری نمایند.

زمان طرح ترافیک و ساعت های تردد

زمان طرح ترافیک و ساعت ورود

طرح ترافیک روزانه در سال ۹۷ شامل روزهای شنبه تا چهارشنبه است. در تعطیلات رسمی و روز های جمعه و حتی پنجشنبه ها نیز این طرح اجرا نخواهد شد. همه شهروندان میتوانند در روز های تعطیلی جمعه و تعطیلات رسمی به محدوده طرح ترافیک وارد شوند و تردد در این ایام آزاد و رایگان است. مدت زمان طرح ترافیکی سال 97 نسبت به سال گذشته 2 ساعت افزایش یافته است و زمان اجرای طرح در محدوده های طرح ترافیک و زوج و فرد از ساعت 6.30 صبح تا 19 عصر می باشد. برای تردد در این ایام باید رانندگان حتما حساب کاربری تهران من را شارژ کند.

 

هرینه طرح ترافیک -ساعت طرح ترافیک

 

هزینه طرح ترافیک و ساعت اجرای محدوده زوج و فرد

در این بخش ساعت طرح ترافیک ومحدوده زوج و فرد و هزینه طرح را تشریح خواهیم کرد. مقدار هزینه طرح برای تمامی خودرو ها دولتی دارای سهمیه و ماشین ها و وسایل نقلیه نهاد های عمومی و شهروندان معمولی که از سایت طرح ترافیک اقدام به خرید روزانه از حساب شهروندي طرح ترافيك کرده اند برابر است. تنها برای خودرو های جانبازان و خبر نگاران، بیماران خاص و آژانس ها با توجه به تصمیم شورای شهر تهران تخفیف در نظر گرفته شده است. فروش یکجا و سالیانه طرح ترافیک کلا ممنوع می باشد . برای جانبازان 25 درصد به بالا هزینه رفت و آمد در محدوده ترافیکی رایگان است. نرخه هزینه طرح ترافیکی بر حسب ساعت ورود و خروج ماشین ها متفاوت است همچنین خودروهای دارای معاینه فنی برتر از بیست درصد تخفیف برخوردار خواهند بود. رقم هزینه تردد در پایان هر روز تعیین شده و از حساب کاربری کسر خواهد شد.

[caption id="attachment_1367" align="alignnone" width="624"]هزینه و زمان بندی طرح زوج و فرد و ترافیکمحدوده طرح زوج و فرد[/caption]

لازم به ذکر است در صورتی که از تردد در منطقه مطمعن نمی باشید اقدام به خرید طرح ترافیک روزانه نباشید زیرا در صورتی که طرح ترافیکی خریداری شود و استفده نشود، هزینه حداقل یک روز (۱۳۴۴۰ تومان) از حسابت کاربری فرد کسر می شود.

برای خرید مجوز تردد روزانه باید معادل حداکثر هزینه احتمالی یک روز تردد در حساب فرد(شهروندی) وجود داشته باشد، ولی رقم قطعی هزینه تردد در پایان هر روز محاسبه و برداشت خواهد شد. از این رو توصیه می شود شهروندان صرفا وقتی اقدام به خرید رزرو کنند که از نیاز خود به تردد در محدوده اطمینان دارند.

جدول هزینه طرح ترافیک در MY.TEHRAN.IR به صورت زیر است.

زمان تردد خودرو هزینه عوارض پرداختی طرح
اولین ورود یا تردد آخرین خروج یا تردد با معاینه فنی برتر با معاینه فنی عادی
6.30 تا 10 بعد از 16 28800 تومان 36000 تومان
6.30 تا 10 قبل از 16 19200تومان 24000 تومان
10 به بعد بعد از 16 192000 تومان 24000 تومان
10 به بعد قبل از 16 13440 تومان 16800 تومان

 

ثبت نام در طرح ترافکیک تهران من

شهروندان عزیز برای خرید طرح ترافیک تهران باید در سامانه حساب شهروندی شهرداری تهران ثبت نام کنند و با تایید مخصات فردی خود اقدام به خرید طرح ترافیک نمایید.

آدرس اینترنتی سامانه تهران من به نشانی my.tehran.ir است.در این قسمت به دلیل پیچیده بودن فرایند ثبت نام تهران من، تمامی مراحل ثبت نام در تهران من را به طور کامل شرح داده شده است. پس از انتخاب گزینه ثبت نام طرح ترافیک ۹۷ باید نوع شخص حقیقی یا حقوقی را انتخاب نمایید.

 

ثبت نام در تهران من و ثبت نام طرح ترافیک ۹۷ثبت نام در طرح تهران من

در صورت انتخاب شخص حقیقی در مرحله بعدی اطلاعات مربوط به کد ملی شخص درخواست کننده برای طرح ترافیک به همراه تاریخ تولد و کد پستی را باید وارد نمایید.

پس از انتخاب مرحله بعدی مشخصات فردی شما خرید طرح ترافیک قبضینو به طول کامل نمایش داده میشود و باید فرم مربوط را به طور کامل پر نمایید تا هویت شما تایید شود. نام کاربری و رمز ورود خود را انتخاب نماید و تصویر کارت ملی خود و سند مالکیت خودرو را آپلود نمایید. سپس از طریق پیامک، کد فعال‌سازی را دریافت می‌کنند و پس از وارد کردن آن، می‌توانند با رمز یک بار مصرف خود در قسمت ورود به پنل اصلی سایت دسترسی داشته باشند.

[caption id="attachment_1310" align="alignnone" width="717"]مدارک مورد نیاز برای فروش طرح ترافیک تهرانتهران من[/caption]

پس از ثبت نام و تایید ثبت نام از سوی شهرداری تهران کابر میتواند با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد پنل اصلی سایت شود. در پنل سایت طرح ترافیک میتوانید مشخصات یک یا چند ماشین را وارد کرده و به هر میزان که تمایل دارید حساب شهروندی خود را شارژ نمایید تا هر روز برای خرید طرح به صفحه درگاه وارد نشوید.

مبلیغ شارژ شده در حساب کاربری تهران من همواره ذخیره می شود و بر حسب تردد شما و ورود به ناحیه و منطقه طرح ترافیک و متناسب با قیمت طرح ترافیک از حساب کاربری شما کم خواهد شد. ( قیمت طرح ترافیک با بر حسب ساعت اوج ترافیک تهران متفاوت است که در ادامه به طور کامل شرح خواهیم داد)

ثبت نام در سامانه حساب شهروندی به دو صورت امکانپذیر میباشد:

شما میتوانید با شمارهگیری #1*3*137 *بصورت خودکار در سایت ثبت نام نمائید. در این روش نام کاربری، شماره تلفن همراه شما در نظر گرفته میشود. همچنین کلمه عبور توسط پیام کوتاه برایتان ارسال خواهد شد. الزم به ذکر است امکان تکمیل اطالعات پس از ورود به سایت مقدور میباشد.

سوال های متداول در ثبت نام در طرح ترافیک تهران من

در صورت مشاهده هرگونه مشکل در روند ثبتنام یا ورود به سایت میتوانید با شماره تلفن42580190 تماس حاصل فرمائید. ساعت پاسخگویی تیم پشتیبانی از 8 الی 17 میباشد. در ادامه به برخی از سوال های متداول ثبت نام در طرح ترافیکی همراه با جواب را اشاره می کنیم.

1.سامانه ir.tehran.my مشکلدارد و باال نمی‌آید!

از به روز بودن Date to Up مرورگر سیستمتان مطمئن شوید و در صورت امکان از مرورگرهای دیگر توصیه میشود که از مرورگر
ًنیز استفاده نمایید. ضمنا 11 Explorer Internet به بالا استفاده نمایید.

2.هنگام ثبت کدملی و تاریخ تولد و ثبت‌نام،پیغامکدملی معتبر نمی‌باشد ظاهر می‌شود!

- همانطور که میدانید کدملی شمارهای است 10 رقمی، که سه رقم سمت چپ آن، نشاندهنده کد شهرستان محل تولدتان است و ممکن است با یک یا دو صفر شروع شده باشد. بنابراین ۱۰ رقم کدملیتان را در کادر محاورهای به ترتیب از سمت چپ و بدون در نظر گرفتن خط تیره و فاصله وارد نمایید. ضمنا کدملی و تاریخ تولد وارد شده، باید تنها مربوطبه یک شخص باشد.

3 .آیا راهنمایی برای مطلع شدن از روند خرید طرح‌ترافیک در سال جدید وجود دارد؟

بله، به منظور سهولت کار شهروندان محترم فایل راهنمایی به صورت PDF در قسمت پایینی سامانه
تهران من طراحی شده است که در صورت تغییرات احتمالی در آینده، به سرعت به روز رسانی خواهد اطالعیه های سازمان حمل و نقل و ترافیک
شد. ضمنا شهرداری تهران نیز در بخش اطلاعیه های شهرداری قابل دسترس است.

4.درصورتمشاهده پیغامVIN معتبرنمی‌باشد، چه باید کرد؟

ابتدا از درست وارد شدن اطالعات مربوطه مطمئنشوید.)به تصاویر نگاه کنید( در صورتی که پیغام »عدم مطابقت پالک و VIN »ارائه میشود، دکمه تأیید را زده و ثبت نام را تکمیل نمایید ولی اگر پیغام VIN معتبر نمیباشد ظاهر میشود، اطالعات مربوطه را به پستالکترونیکی ir.tehran@myایمیل بزنید و منتظر رفع اشکال و پاسخ بمانید.

5.پیامک تأیید حساب کاربری نیامده است!

بروز این مشکل از سامانه است و در صورتی که تا 5 دقیقه پیامک تأیید را دریافت نکردید، باید مجددا ثبت نام کنید.

6 .کد ملک و بلوک را باید از چه مرجعی تهیه کرد؟

- این کد از طریق »قبض عوارض نوسازی و پسماند« ویا »پالک آبی« قابل شناسایی است اما در صورت عدم دسترسی میتوانید در سامانه ir.tehran.map با پرداخت وجه از آن مطلع شوید. همچنین متقاضی پرداخت جریمه رانندگی برای استفاده از تسهیالت مالکین منطقه طرح، باید تمامی بدهیهای عوارض نوسازی و پسماند ملک خود را نیز تسویه کرده باشد.

7.افراد واجد شرایط خاصجانبازان، خبرنگاران و... مدارک خود را چه زمانی و چگونه ارائه دهند!

این افراد ابتدا باید به صورت حقیقی ثبتنام کنندو سپس به ارگان خود جهت اضافه کردن خودرویخود به لیست خودروهای تحت پوشش مراجعه کنند.در این صورت این امکان برای آن ارگان وجود دارد

این سامانه با توجه به سیاست‌های شهرداری تهران مبنی بر ایجاد شهر الکترونیک و سهولت در ارائه خدمات مختلف برای شهروندان شهر تهران ایجاد شده است. شما میتوانید با ارسالانتقادات و پیشنهادات خود به آدرس ایمیل ir.tehran@tca ما را در پیشبرد این اهداف یاری نمائید.که انتخاب نماید پرداخت هزینه توسط ارگان تقبل شود یا خود مالک خودرو. اما در صورتی که ارگان خودرو را اضافه نماید، امکان انتخاب نحوه پرداخت وجود نداشته و بر عهده آن ارگان خواهد بود. الزم بهذکر است این گروه از افراد نیازی به مراجعه به دفاتر ندارند. خبرنگاران محترم نیز در قسمت »اطالعیه« سامانه، اطالعیه شماره 4 را مطالعه کنند.

8.اطالعات حساب شهروندی قبلی چگونه به حساب جدید منتقل می‌شود؟

در صورت وجود »کدملی« در سامانه ir.tehran.tca انتقال وجوه و اطالعات به حساب جدید با اطالعرسانی انجام خواهد شد.

9.برای دریافت راهنمایی و پشتیبانی، ازچه روشی می‌شود بهره برد؟

با گرفتن شماره 137 و داخلی 5 ،از طریق سامانه اینترنتی ir.tehran.my و همچنین ایمیل زدن به نشانی ir.tehran@my در خدمتتان هستیم.

10. نحوه پرداخت جریمه رانندگی و تخلفات رانندگی چگونه است.

هر آنچه باید در مورد طرح ترافیک جدید در تهران بدانید طرح ترافیک جدید از شنبه 15 اردیبهشت اجرایی شده است که با تغییراتی در مقایسه با قبل همراه شده است که در این نوشتار به جزئیات اجرای این طرح خواهیم پرداخت. اخبار ویژهاخبار داخلی منتشر شده در ۰:۰۹ دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۳۹۷ آخرین آپدیت ۲۱:۰۹ یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۳۹۷ طرح ترافیک جدید 0 به اشتراک‌گذاری به گزارش خودروبرتر ، طرح ترافیک جدید از شنبه 15 اردیبهشت ماه در محدوده طرح ترافیک اجرایی می‌شود که با اجرای آن، طرح ترافیک قدیمی با قدمت بیش از 30 سال برای همیشه از تهران خداحافظی کرد و طرحی جدید با محوریت پرداخت عوارض براساس زمان تردد روی کار می‌آید. طرح جدید در حالی از ساعت 6:30 تا 19 آغاز شده است که ریزکاری‌های زیادی دارد و سعی برآن است که در این گزارش همه مطالب و نکات مربوط به طرح ترافیک جدید عنوان شود. نحوه ثبت نام در سامانه طرح ترافیک تهران طبق اعلام شورای شهر تهران ، هر شهروندی که قصد دارد با خودروی شخصی در محدوده طرح ترافیک تردد کنند، باید قبل از اولین ورود، اطلاعات شخصی و خودرو را در سامانه my.tehran.ir ثبت‌نام کند. بدین ترتیب شهروندان در هنگام ثبت‌نام در سامانه بعد از اینکه مشخص کردند به عنوان شخصی حقیقی ثبت‌نام می‌کنند، باید کدملی و تاریخ تولد خود را وارد کنند و بعد از مشاهده اطلاعات شناسنامه‌ای، همانند همه ثبت‌نام‌های اینترنتی، نام کاربری و رمز عبور مورد نظر خود را درج می‌کنند و سپس از طریق پیامک، کد فعال‌سازی را دریافت می‌کنند و پس از وارد کردن آن، می‌توانند با رمز خود در قسمت ورود به پنل اصلی سایت دسترسی داشته باشند. همچنین اطلاعات مورد نیاز شامل مشخصات مندرج بر روی کارت ملی، سند مالکیت خودرو و نیز بارگذاری تصویر آن‌ها در وب سایت مذکور است. در ادامه در پنل اصلی سایت، امکان ورود مشخصات یک یا چند خودرو و شارژ حساب شهروندی وجود دارد و کاربران می‌توانند حساب شهروندی خود را به میزان دلخواه شارژ کنند و از مبالغ آن برای خرید روزانه طرح ترافیک استفاده کنند. این مبالغ در حساب شهروندی افراد باقی می‌ماند و صرفاً پس از تردد خودرو در محدوده طرح ترافیک، بسته به تعرفه و شرایط تردد (ساعات اوج یا غیر اوج و دارا بودن یا نبودن معاینه فنی برتر)، هزینه طرح ترافیک آن روز محاسبه و از حساب کسر می‌شود و مانده آن برای تردد در روزهای بعد استفاده می‌شود. شهروندان دقت داشته باشند که طرح ترافیک جدید در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶: ۳۰ تا ۱۹ اجرا می‌شود. طرح ترافیک علاوه بر روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، در روزهای پنجشنبه نیز اجرا نخواهد شد و ورود به محدوده طرح ترافیک در این روزها برای عموم شهروندان آزاد و رایگان است. دیگر به‌هیچ‌وجه فروش سالیانه و یکجای طرح ترافیک وجود ندارد و نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک برای هر روز براساس نوع معاینه فنی خودرو و ساعات ورود و خروج محاسبه می‌شود. هزینه ورود و خروج خودروها بسته به ساعات اوج و غیراوج ترافیک متفاوت است و همچنین خودروهای دارای معاینه فنی برتر از 20 درصد تخفیف برخوردار خواهند بود. ساکنان محدوده طرح ترافیک جدید بخوانند : در طرح ترافیک جدید برای اولین بار برای ساکنان محدوده طرح تمهیداتی در نظر گرفته‌شده است که بر این اساس این افراد مجازند به طور رایگان و بدون پرداخت هزینه، یک‌بار در دو ساعت ابتدایی طرح یعنی پیش از ساعت ۸: ۳۰ از محدوده خارج شوند و یک‌بار در دو ساعات پایانی اجرای طرح یعنی پس از ساعت ۱۷ به محل سکونت خود بازگردند. ساکنان در صورت تردد در بین این دو ساعت، باید همانند دیگر شهروندان عوارض پرداخت کنند و متقاضیان استفاده از این امتیاز، باید پس‌ازآنکه همانند دیگر شهروندان مشخصات شخصی و اطلاعات خودروی خود را در سامانه my.tehran.ir ثبت کردند، نشانی محل سکونت خود را نیز در همین وب سایت وارد کنند و سپس با در دست داشتن سند مالکیت یا قرارداد اجارهٔ واحد مسکونی خود به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند تا مدارک سکونتی آنها مورد تأیید قرار گیرد. قراردادهای اجاره باید به‌صورت قانونی و همراه با کد رهگیری باشد و متقاضیان باید عوارض نوسازی و پسماند را نیز پرداخت کرده باشند. نحوه رزرو مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک در طرح ترافیک جدید می‌بایست روزهای مورد نظر از قبل رزرو شود که بر همین اساس، افراد متقاضی پس از یک‌بار ثبت‌نام و افزودن اطلاعات خودرو و شارژ ابتدایی حساب شهروندی، تنها کاری که برای ورود به محدوده طرح ترافیک باید انجام دهند، خرید مجوز روزانه قبل از ورود به محدوده است. فایل مربوط به روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته، در بامداد روز جمعه قبل باز خواهد شد و شهروندان می‌توانند هر تعداد از روزهای هفته را که قصد ورود به محدوده طرح دارند، از طریق سامانه my.tehran.ir خریداری یا به عبارتی رزرو کنند. این کار در روزهای بعد نیز ممکن است و این امکان تا روز چهارشنبه برقرار خواهد بود اما دقت داشته باشید که در طول روز پنجشنبه، محدودیت طرح ترافیک وجود ندارد و ورود به محدوده آزاد است. برای خرید مجوز هر روز، باید ۳۶ هزار تومان (معادل حداکثر هزینه احتمالی یک روز تردد) در حساب فرد وجود داشته باشد، ولی رقم قطعی هزینه تردد در پایان هر روز محاسبه و برداشت خواهد شد. درصورتی‌که مجوز روزانه برای خودرو خریداری شده باشد اما استفاده نشود، مبلغ حداقل یک روز (۱۳۴۴۰ تومان) از حساب فرد کسر می‌شود. ازاین‌رو توصیه می‌شود شهروندان صرفاً وقتی اقدام به خرید رزرو کنند که از نیاز خود به تردد در محدوده اطمینان دارند. طرح ترافیک در روز پنجشنبه به تاریخ پیوست بر اساس آخرین مصوبه شورای ترافیک تهران، در روزهای پنجشنبه که از شمول طرح ترافیک خارج شده، محدودیت زوج و فرد نیز برای کلیه خودروها برداشته شد، بدین ترتیب در روزهای پنجشنبه علاوه بر خودروهای پلاک فرد، خودروهای پلاک زوج نیز در تمام طول روز مجاز به تردد در هر دو محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد خواهند بود که بدین ترتیب خودروهای دارای پلاک روزج دارای مزیتی بیشتر خواهند شد. مجوزهای طرح ترافیک جانبازان، معلولان و بیماران خاص بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، در سال ۱۳۹۷ برای جانبازان نسبت به گذشته شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته‌شده است. بدین ترتیب که خودروهای با پلاک ویلچر (پلاک ژ) برای اولین بار به‌صورت قانونی از پرداخت عوارض طرح ترافیک کاملاً معاف شده‌اند و این موضوع در مستندات قانونی طرح ترافیک جدید نیز درج شده است. مالکان این دسته از خودروها نیاز به ثبت اطلاعات خود در سامانه طرح ترافیک نیز ندارند. به علاوه، خودروهای پلاک شخصی جانبازان ۲۵ درصد به بالا هم در قالب سهمیه‌ای که همانند سنوات گذشته در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته است، از پرداخت عوارض طرح ترافیک معاف شده‌اند. اطلاعات این دسته از خودروها باید ابتدا همانند همه افراد در سامانه my.tehran.ir ثبت شده باشد و سپس به تعدادی از این خودروها به میزان سهمیه‌های مقرر، همانند سال‌های گذشته از سوی نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران سهمیه مربوطه واگذار خواهد شد. جانبازان و ایثارگرانی که متقاضی بهره‌مندی از سهمیه ورود به طرح ترافیک هستند، پس از ثبت‌نام در سایت مزبور باید مدارک خود را به دفاتر بنیاد ارائه دهند و نیازی به مراجعه به دفاتر الکترونیک شهر ندارند. در خصوص بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی نیز همانند گذشته سهمیه‌هایی در نظر گرفته‌شده است که به تعدادی از خودروهای این اقشار تخصیص می‌یابد. مجوزهای طرح ترافیک این دو گروه نیز به‌مانند سال‌های قبل به‌واسطه نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با حوزه معلولان و بیماران خاص، بین متقاضیان توزیع می‌شود. متقاضیان این سهمیه‌ها باید پس‌ازآنکه مانند دیگر شهروندان، اطلاعات شخصی و مشخصات خودرو را وارد سامانه کردند، به نهادهای مذکور مراجعه کنند و نیازی به حضور و ارائه مدرک در دفاتر خدمات الکترونیک شهر ندارند. لازم به تأکید است ثبت‌نام اولیه این اقشار به معنای بهره‌مندی از سهمیه طرح ترافیک نیست و قطعی شدن آن، منوط به اختصاص سهمیه بر اساس تعداد در نظر گرفته‌شده از سوی نماینده نهادهای متصدی امر خواهد بود. بدیهی است سایر عزیزانی که به‌واسطه محدودیت‌های فوق امکان دریافت سهمیه را پیدا نمی‌کنند،می‌توانند همانند سای خرید طرح ترافیک آسان ر شهروندان به‌صورت روزانه از طرح ترافیک استفاده کنند. جریمه مضاعف برای خودروهای غیرمجاز در طرح ترافیک جدید طرح ترافیک در سال جاری از روز شنبه ۱۵ اردیبهشت با رعایت دقیق قانون و مصوبات مراجع ذی‌ربط آغاز خواهد شد. از آن تاریخ هرگونه تردد در محدوده طرح ترافیک، تنها بر اساس ضوابط جدید مجاز خواهد بود و در غیر این صورت تردد غیرمجاز تلقی خواهد شد. شهرداری تهران با هماهنگی پلیس راهور باهدف برخورد شهروندمدارانه و تسهیل شرایط برای عموم، تصمیم گرفته است در دو هفته آغازین اجرای طرح ترافیک جدید ۹۷ حتی‌الامکان زمینه‌ای فراهم کند که کسی جریمه نشود و ازاین‌رو، درصورتی‌که برخی افراد تردد غیرمجاز داشته باشند، برای بار اول با ارسال پیامک به آن‌ها، به ایشان فرصت داده خواهد شد که با ثبت‌نام و شارژ حساب تا پایان اردیبهشت، جلوی جریمه شدن خود را بگیرند. درصورتی‌که خودرویی بدون ثبت‌نام و دریافت مجوز وارد محدوده طرح ترافیک شود، طبق قانون هم جریمه خواهد شد و هم بدهی او بابت عوارض تردد به‌حساب خودرو منظور و از طرق قانونی دریافت خواهد شد. ثبت‌نام، شارژ حساب شهروندی و خرید مجوز روزانه در سامانه انجام می‌شود و تا پایان سال فعال خواهد بود و شهروندان تا قبل از اولین ورود به محدوده طرح می‌توانند در آن ثبت‌نام کرده و مجوز روزانه خریداری کنند تا تردد ایشان قانونی محسوب شود و مشمول جریمه نشود. کلیه دوربین‌های ورودی، خروجی و داخل معابر محدوده طرح ترافیک، تردد خودروها را ثبت می‌کنند و با توجه به افزایش تعداد و تقویت دوربین‌ها، به عموم راکبان خودروها توصیه می‌شود از مسیر قانونی برای ثبت‌نام و تردد در محدوده اقدام کنند تا با انباشت هزینه مضاعف جریمه و بدهی عوارض توأمان روبه‌رو نشوند. حساب شهروندی را چگونه شارژ کنیم؟ – در صفحه اصلی سایت، امکان ورودِ مشخصات یک یا چند خودرو و شارژ حساب شهروندی وجود دارد. در این مرحله، کاربران می‌توانند حساب شهروندی خود را به میزان دلخواه شارژ کنند تا از آن برای خرید روزانه طرح ترافیک برای هر یک از خودروهای خود استفاده کنند. – این مبالغ در حساب شهروندی افراد باقی می‌ماند و صرفاً پس از تردد خودرو در محدوده طرح ترافیک، بسته به شرایط تردد (ساعات اوج یا غیر اوج و دارا بودن یا نبودن گواهی معاینه فنی برتر)، هزینه طرح ترافیک آن روز محاسبه و از حساب کسر می‌شود و مانده آن برای روزهای بعد استفاده می‌شود. جدول میزان عوارض پرداختی بر اساس زمان ورود و خروج و نیز نوع معاینه فنیعضو مجمع نمایندگان استان تهران از شهرداری تهران خواست برای جلوگیری از بروز تخلفاتی همچون خرید و فروش غیرقانونی طرح ترافیک، افراد و سازمان های متخلف را شناسایی و با آنها برخورد کند. چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۷ قاسم میرزایی نیکو قاسم میرزایی نیکو درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به خرید و فروش طرح ترافیک در دیوار، گفت: بر اساس اظهارات مسئولان شهری مهم‌ترین هدف طرح ترافیک ایجاد عدالت، جلوگیری از رانت، برابری و امکان دسترسی برابر خدمات بوده اما متاسفانه شاهد خرید و فروش غیرقانونی طرح هستیم. نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر مبنای محاسباتی شهرداری برای طرح ترافیک دقیق و دارای چارچوب است باید نظارت مناسبی را بر روند اجرای آن نیز داشته باشد و اگر نظارت مناسب در دستور کار قرار نگیرد بی شک روند اجرای آن با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. وی ادامه داد: افراد، نهادها و سازمان هایی که از مزایای این طرح به صورت قانونی بهره برده اند نباید به صورت غیرقانونی اقدام به خرید و فروش آن کنند. این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: از شهرداری تهران انتظار می رود برای جلوگیری از بروز مجدد چنین تخلفاتی افراد و سازمان های متخلف را شناسایی و با آنها برخورد کند زیرا چنین اقدامی به هیچ وجه اخلاقی و منطقی نیست و افراد متخلف باید در این رابطه پاسخگو باشند. میرزایی نیکو با تاکید بر اینکه برخورد با عاملان خرید و فروش طرح ترافیک باید به گونه ای انجام شود که این امر به کاسبی تبدیل نشود، ادامه داد: شهرداری در کنار شناسایی و برخورد با متخلفان باید تدابیری را اتخاذ کند که خرید و فروش غیرقانونی طرح به راحتی میسر نباشد. عضو مجمع نمایندگان استان تهران با تاکید بر اینکه طرح ترافیک باید عادلانه و بدون هیچ تخلفی اجرا شود، تصریح کرد: انتظار می رود در کنار اجرای مناسب و عادلانه طرح معاینه فنی خودروها و برخورد جدی با خودروهای آلاینده کاهش ترافیک و بهبود وضعیت هوای پایتخت باشیم./ پایان پیامدون شک راننده‌­ای را در تهران نمی‌­توان یافت که یکی از دغدغه­‌های ذهنی او، عبور و مرور در طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و یا تهیه و خرید آن‌­ها به صورت روزانه، هفتگی و یا حتی سالیانه نباشد. خصوصا که در این روزها این مسائل با کلماتی مانند معاینه فنی و یا آلودگی هوا گره خورده است. در ادامه این متن، توضیحاتی در مورد تاریخچه طرح ترافیک و زوج و فرد خواهید خواند. علاوه براین، اطلاعاتی در مورد محدودیت­‌های این طرح و جرایم آن و همچنین خرید اینترنتی طرح ترافیک به شما داده می‌­شود.

 

طرح ترافیک، چه موقع؟ از کجا؟ و چرا شروع شد؟

سازمان حمل و نقل ترافیک تهران از اسفندماه سال ۱۳۵۷ بررسی‌­هایی به منظور دستیابی به یک شبکه حمل و نقل متعادل در رابطه با سامانه‌ی اتوبوس‌رانی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی، به خصوص در مرکز شهر آغاز کرد که در نهایت به اعمال مقررات ممنوعیت ورود وسایل نقلیه غیر مجاز طی ساعاتی از روز به هسته‌ی مرکزی شهر انجامید. مرحله اول طرح ترافیک تهران به منظور ایجاد مسیر ویژه اتوبوس در مرکز شهر به اجرا درآمد. این مرحله از طرح در ارتباط با استفاده بهینه معابر شبکه ارتباطی، نظام یک طرفه‌ی خیابان‌های مرکزی شهر مورد بررسی و طراحی قرار گرفت و هم زمان به منظور تسهیل حرکت اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوس‌رانی جمعا ۳۰۲۸۰ متر مسیر ویژه اتوبوس با عرض ۵٫۵ الی ۶٫۵ متر در یک سمت بعضی از خیابان های اصلی طراحی و از هفته دوم شهریور ماه ۱۳۵۸ به محله اجرا گذاشته شد.

در مرحله دوم طرح، هدف اعمال محدودیت تردد اتومبیل های تک سرنشین بود. این مرحله از طرح به منظور به بهبود نسبی ترافیک با ایجاد محدوده‌ای در مرکز شهر – از شمال خیابان طالقانی از غرب تا خیابان حافظ، از جنوب تا خیابان مولوی و از شرق تا خیابان مصطفی خمینی – در تاریخ اول آبان ماه ۱۳۵۸ به مرحله اجرا درآمد. بدین ترتیب ورود اتومبیل های تک سرنشین طی ساعات ۶:۳۰ صبح الی ۱۰ صبح به محدوده مزبور ممنوع گردید.

%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%82%d8%af%db%8c%d9%85

پس از اندک مدتی عملا اجرای این مرحله از طرح با ناکامی روبرو گردید، چرا که مسافران منتظر وسایل نقلیه عمومی و به خصوص مسافران تاکسی در مدخل های ورودی محدوده به توافق رانندگان وسایل نقلیه تک سرنشین، سوار بر اتومبیل‌های آن‌ها شده و پس از طی مسافتی کوتاه پیاده می‌شدند. در نتیجه بقیه مسیر را باز هم وسایل نقلیه به صورت تک سرنشین طی می کردند و بدین طریق صرفا از دروازه های ورودی طرح به داخل راه می یافتند.

در مرحله سوم طرح ترافیک از ورود کلیه وسایل نقلیه شخصی بدون در نظر گرفتن تعداد سرنشین و همچنین از تردد وانت بارهای شخصی جلوگیری به عمل آمد. در ضمن برای وسایل نقلیه مجاز مانند تاکسی سرویس‌ها، اتومبیل‌های دولتی و یا متعلق به پزشکان، تسهیلاتی از قبیل صدور کارت تردد و منقوش ساختن درب اتومبیل‌ها به آرم مخصوص طرح ترافیک در نظر گرفته شد. این مرحله در خرداد ماه ۵۹ به اجرا گذاشته شد و ساعات ممنوعیت بین ۶:۳۰ الی ۱۰ صبح (ساعات اوج ترافیک) تعیین گردید.

مرحله چهارم طرح در اسفند ماه سال ۱۳۶۰ آغاز شد که به مدت زمان محدودیت ورود وسایل نقلیه به مرکز شهر ۲ ساعت افزوده شد و زمان طرح ترافیک از ۶:۳۰ صبح تا ۱۲ ظهر تعیین گردید که همراه با جیره‌بندی بودن سوخت وسایل نقلیه، تردد در داخل محدوده به نحو چشمگیری کاهش یافت. با وجود این به تدریج به دلیل پایین بودن کیفیت سطح خدمات حمل و نقل عمومی و برخی سوءاستفاده‌ها از کوپن بنزین، این وضع تغییر کرد و با لغو جیره‌بندی در بهمن ماه ۱۳۶۱، تراکم بیش از حد و بی سابقه ای در خیابان‌ها پدید آمد که موجب افزایش ساعات محدودیت تردد به میزان سه ساعت (از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۵) بدون تغییر در ابعاد محدوده طرح گردید.

با ادامه نابسامانی و ازدیاد حجم تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در محدوده طرح در بهمن و اسفند ماه ۱۳۶۱، مرحله پنجم در آغاز سال ۱۳۶۲ با وضع جریمه‌هایی برای متخلفان اجرا شد. مدت زمان محدودیت ورود به محدوده از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۵ تعیین گردید. در این مرحله علاوه بر افزایش کارکنان اجرایی طرح، اقدامات بازدارنده دیگری از قبیل زنجیرگذاری در مدخل برخی از ورودی‌های فرعی انجام گردید.

%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%81%db%8c%da%a9

مرحله ششم طرح در سال ۱۳۶۴ به اجرا درآمد و محدودیت زمانی آن، بدون تغییر در محدوده مکانی طرح، با ۱٫۵ ساعت کاهش نبست به مرحله پنجم از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۳:۳۰ اعلام گردید و سازمان حمل و نقل ترافیک تهران برای آن عده از افراد و مشاغل که لازمه‌ی فعالیت روزانه آن‌ها ورود و خروج و تردد در داخل محدوده بود، مجوز عبور صادر کرد. در آذرماه سال ۱۳۷۱ و با شروع مرحله هفتم، مجددا طرح افرایش زمان محدودیت ورود به محدوده طرح به مورد اجرا گذارده شد و ساعات محدودیت تردد از ۶:۳۰ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر تعیین گردید.

مرحله هشتم طرح فروردین ۱۳۸۱، مرز جنوبی طرح ترافیک از خیابان مولوی به خیابان شوش و مرز شرقی آن از بهارستان و خیابان مصطفی خمینی به خیابان‌های مازنداران و ۱۷ شهریور منتقل شد. به این ترتیب وسعت محدوده ممنوعه طرح ترافیک از ۲۳ به ۳۱٫۷ کیلومتر افزایش یافت.

از اواسط آذر ماه سال ۱۳۸۴، به دلیل افزایش آلودگی هوا در تهران مبادرت به اجرای طرح تردد نوبتی خودروها یاطرح زوج و فرد شد در ابتدای اجرای این طرح، زمان اعمال محدودیت از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۹ (همانطور که پیش­تر گفته شد، زمان محدودیت طرح ترافیک از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۷ در روزهای شنبه الی چهارشنبه است.) بوده و در روزهای پنجشنبه اعمال نمی‌شد، اما از تاریخ ۱۴/۱/۸۵ با توجه به افزایش حجم ترافیک شهری در پایان هفته، این محدودیت در روزهای پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۳ اعمال گردید. شایان ذکر است محدوده زوج و فرد با افتتاح تونل رسالت و بهره برداری از بزرگراه حکیم در امتداد بزرگراه رسالت و تشدید مجدد آلودگی هوا در تهران از مرز شمالی به بزرگراه شهید همت محدود گردید. همچنین با بهره برداری از فاز جدید بزرگراه امام علی (ع) در سال ۱۳۹۰ و امتداد آن تا جنوب شرقی شهر تهران مرز شرقی این محدوده از بزرگراه شهید باقری به بزرگراه امام علی (ع) منتقل گردید. مرز جنوبی این طرح بزرگراه بعث و مرز غربی آن بزرگراه چمران و نواب می­‌باشد.

لازم به ذکر است که از ابتدای مهرماه سال ۹۵، ساعت پایانی طرح زوج و فرد، به مدت ۲ ساعت کاهش یافت. (۶:۳۰ الی ۱۷)

zojo-fard

کنترل با دوربین!!!

از روز شنبه ۱۷ فروردین ماه ۱۳۹۲، تمام دوربین‌های طرح ترافیک فعال شد و در مبادی ورودی طرح زوج و فرد، مأموران پلیس راهور مستقر شدند. طرح زوج و فرد نیز که در ابتدا دارای ۱۲۰ ورودی در محدوده مذکور بود، تا سال ۹۴ توسط نیروی انسانی پلیس کنترل می‌­شد، اما از اول دی ماه ۱۳۹۴، تمامی دوربین‌­های زوج و فرد فعال شده و تمامی تخلفات را ثبت می‌کنند. مراقب باشید که حتی در بزرگراه‌­های تهران هم ( به طور مثال بزرگراه کردستان جنوب پس از بزرگراه شهید همت و یا بزرگراه شهید حکیم به سمت شرق پس از بزرگراه چمران)‌، دوربین­‌های کنترل طرح­‌های زوج و فرد، تخلفات رانندگان را ثبت خواهند کرد.

 

خرید طرح ترافیک چگونه است؟ جریمه ورود به طرح ترافیک و طرح زوج و فرد به چه صورت است؟

قیمت آرم طرح ترافیک نوع اول ۳۷ هزار و ۴۴۰ تومان است که شهروندان می‌توانند از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۷ در محدوده طرح ترافیک تردد کنند. قیمت ‌آرم‌های طرح ترافیک نوع دوم ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان است که شهروندان می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ در محدوده طرح ترافیک تردد کنند. همچنین قیمت ‌آرم طرح ترافیک نوع سوم ۱۸ هزار تومان است که شهروندان می‌توانند با خرید این آرم از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در محدوده طرح ترافیک تردد کنند. کاربران می­‌توانند با مراجعهه صورت اینترنتی آرم طرح ترافیک روزانه و هفتگی را دریافت کنند. شما می‌­توانید با مراجعه به این صفحه، مراحل خرید را به صورت کامل مطالعه فرمایید. علاوه بر این می­‌توانید با شماره­گیری *۱۳۷*۳*۱#، از طریق تلفن همراه خود، طرح ترافیک بخرید. فقط توجه داشته باشید در صورتیکه اپراتور شما، شرکت همراه اول می‌باشد، خط شما باید به تهران تعلق داشته باشد، زیرا این سامانه متعلق به شهرداری تهران می‌باشد.

و از سوی دیگر جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد به ازای هر ساعت، ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که نشان می دهد برای دسته ای از افراد که کمتر از دو ساعت به محدوده طرح وارد می شوند، پرداخت جریمه مربوطه نسبت به خرید طرح مزیت اقتصادی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در اطلاعیه اعلام کرد: به دنبال ایجاد برخی ابهامات در خصوص اعمال طرح زوج و فرد در روزهای پنجشنبه، با پیشنهاد شهرداری تهران و تصویب اعضای شورای ترافیک تهران، در روزهای پنجشنبه تردد برای کلیه خودروها اعم از پلاک زوج و فرد آزاد و بدون محدودیت خواهد بود. بر اساس آخرین مصوبه شورای ترافیک تهران که صبح دیروز با حضور نمایندگان پلیس راهور، وزارت کشور، استانداری تهران و شهرداری تهران برگزار شد، در روزهای پنجشنبه که از شمول طرح ترافیک خارج شده، محدودیت زوج و فرد نیز برای کلیه خودروها برداشته شد. بدین ترتیب در روزهای پنجشنبه علاوه بر خودروهای پلاک فرد، خودروهای پلاک زوج نیز در تمام طول روز مجاز به تردد در هر دو محدوده طرح ترافیک و زوج‌ و فرد خواهند بود. همچنین بر اساس مصوبه جدید شورای ترافیک تهران، ساکنان محدوده طرح ترافیک علاوه بر اینکه می‌توانند بدون پرداخت عوارض، یک بار خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ صبح و یک بار ورود بعد از ساعت ۱۷ عصر داشته باشند، برای برخورداری از این امکان، محدودیتی از بابت زوج یا فرد بودن پلاک خودرو نخواهند داشت. بدین ترتیب در همه روزهای هفته، برای ساکنان محدوده طرح ترافیک، امتیاز مذکور برقرار خواهد بود.به گزارش گروه اجتماعی برنا بر اساس گزارش وزارت بهداشت، سالانه بین ۴ تا ۵ هزار تن از شهروندان تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. از سوی دیگر، بر اساس گزارش بانک جهانی، شهر تهران سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان از آلودگی هوا خسارت می‌بیند. تبعات ناشی از آلودگی هوا در همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نفس جامعه را بند آورده است. گویا ما در یک جنگ تمام‌عیار هستیم و خود از آن بی‌اطلاعیم. طرح «کاهش» (کنترل آلودگی هوای شهر) با هدف‌گیری معاینه فنی خودروها، آلایندگی اتوبوس‌ها (اعم از اتوبوس‌های سرویس ارگانی و حمل مسافر)، ناوگان حمل بار (اعم از وانت‌ها، کامیونت‌ها و کامیون‌ها) جهت کاهش آلودگی هوا پیگیری می شود. لازم به توضیح است که سیاست‌های کاهش آلودگی هوا با تأکید بر کاهش ذرات معلق تنظیم شده است. زیرا ذرات معلق مهم ترین آلاینده شهر تهران هستند. به ‌ویژه ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) که عموماً ناشی از وسایل نقلیه موتوری، ناوگان خودروهای دیزلی، خودروهای سواری فرسوده دودزا و موتورسیکلت ها هستند. تجربیات جهانی طرح «کاهش» با حذف ‌تدریجیِ خودروهای آلاینده از شهر در درازمدت سبب کاهش آلودگی هوای شهر می‌شود. این طرح در حال حاضر در حدود ۲۲۵ منطقه‌ی کم انتشار آلودگی هوا در ۱۳ کشور اروپایی که معضل آلودگی هوا دارند، وجود دارد. با تعیین سطح آلایندگی خودروها، بسیاری از وسایل نقلیه ممکن است به این مناطق ممنوع‌الورود شوند. در حالات دیگر و در صورت عدم رعایت سطح‌های تعیین شده مجاز، برای ورود به محدوده کم انتشار، جریمه‌های سنگین در انتظار رانندگان متخلف خواهد بود. کشورهای مختلف اروپایی دارای فرهنگ های متفاوت و مشکلات آب و هوایی گوناگون هستند. لذا این شرایط متفاوت، بر اجرای مناطق کم انتشار در آن کشورها اثر گذاشته است (به‌عنوان مثال موتورسیکلت ها در ایتالیا در گروه هدف طرح منطقه ی کم انتشار قرار دارند ولی در کشورهای دیگر این قانون وجود ندارد). قابلیت تغییر قوانین در مورد مناطق کم انتشار با گذشت زمان و در نظر گرفتن شرایط محیطی وجود دارد. قوانین و استانداردهایی که کیفیت محیط‌زیست را به سمت بهینه سوق دهد، در دستور کار قرار می‌گیرد. طرح «کاهش» در ایران مطالعات طرح کاهش از سال ۱۳۹۲ در تهران و با نگاهی به تجربیات موفق دنیا آغاز شد. مصوبات متعددی در شورای ترافیک تهران و شورای عالی هماهنگی کلان‌شهرها در وزارت کشور و دولت برای طرح «کاهش» گذرانده شد. در نهایت، در مصوبه یک‌صد و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورخ ۹ تیر ۱۳۹۵ شرایط نهایی اجرای طرح «کاهش» ابلاغ شد. بر اساس این مصوبه، منطقه زوج و فرد فعلی به‌عنوان محدوده کاهش تهران تعیین شد و از مهرماه ۱۳۹۵ ورود خودروهای بدون معاینه فنی به این محدوده ممنوع و مشمول جریمه اعلام شد. در خردادماه سال ۱۳۹۵ سامانه سیمفا به‌عنوان سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران توسط وزارت کشور راه‌اندازی شد. در حال حاضر طرح کاهش از ساعت ۶:۳۰ صبح آغاز می‌شود و در ساعت ۱۹ عصر به اتمام می‌رسد. همچنین این طرح روزهای پنجشنبه اجرا نمی‌شود. در طرح «کاهش» بجای زوج و فرد بودن پلاک، سه مؤلفه، ملاک تردد خودروها در محدوده مرکزی شهر قرار می‌گیرد. ۱- میزان آلایندگی (خودروهای انژکتوری و خودروهای کاربراتوری)، ۲- میزان فرسودگی (سن فرسودگی) زوج فرد قبضینو ، ۳- معاینه فنی. برگه معاینه فنی اصلی‌ترین شرط اجرای طرح «کاهش» است. به عبارت دیگر عدم اخذ مجوز معاینه فنی از مراکز مجاز تحت پوشش سامانه سیمفا، در صورت ورود به محدوده زوج و فرد در هر ۲۴ ساعت؛ برای مالک خودرو جریمه ۵۰ هزارتومانی در بر خواهد داشت. در منطقه طرح «کاهش» (زوج و فرد) دوربین‌های ثبت تخلف نصب شده‌اند و تخلفات مربوطه جهت اعمال قانون به پلیس ارجاع می‌شوند. بنا بر مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوا سهم وسایل حمل‌ونقل موتوری از کل آلودگی هوای پایتخت حدود ۸۰‌ درصد است و خودروها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری سهم قابل‌توجهی در آلایندگی هوای شهر دارند. آمار تعداد خودروها در شهر تهران در حدود سه میلیون و هشت‌صد هزار دستگاه خودرو بوده که از این تعداد ۴۰۰ هزار دستگاه از آن فرسوده و کاربراتوری است. سهم آلایندگی خودروهای کاربراتوری و فرسوده درآلودگی شهر تهران در حدود ۳۲ درصد است که این به این معنی است که ۳۲ درصد از آلودگی شهر تهران تنها توسط ۱۰ درصد از خودروها تولید می‌شود. بنا بر اعلام فاوای شهرداری در تیرماه سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۲۶,۲۰۴ تخلف معاینه فنی در محدوده طرح کاهش توسط دوربین ها ثبت شده است. دستاورد اجرای طرح اجرای طرح «کاهش» در سه فاز توسط دولت تائید و تصمیم سازی شد. فازنخست که شامل اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده طرح زوج یا فرد و طرح ترافیک توسط دوربین در ساعات طرح بود که از ابتدای آبان ۹۵ اجرایی شده است. فاز­ دو، اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی در کل شهر تهران به‌صورت شبانه‌روزی که از ابتدای آبان ۹۷ اجرایی می ­شودو فاز ­سوم که محدودیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در کل شهر تهران و منع تردد خودروهای کاربراتوری به محدوده است و زمان اجرا نامشخص است. میزان مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی ۵ ماهه انتهایی سال ۹۴ ۵ ماهه انتهایی سال ۹۵ درصد تغییرات ۳۸۷۱۸۹ ۵۶۷۱۶۴ ۳۱ ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۵ ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۶ درصد تغییرات ۴۰۶۴۵۵ ۶۸۰۲۶۱ ۶ ماهه دوم سال ۹۵ ۶ ماهه دوم سال ۹۶ ۵۳۴۸۶۶ ۵۷۸۹۳۲ ۳ ماهه اول سال ۹۶ ۳ ماهه اول نقل از ایسنا ، مصطفی قنبرنژاد اظهارکرد: طی سال جاری این امکان فراهم شده بود که شهروندان می توانستند با شماره گیری # 1 * 3 * 137 * از ساعت 00 : 00 بامداد لغایت 00 : 19 اقدام به خرید مجوز طرح ترافیک روزانه کنند، اما با توجه به بخشنامه اخیر بانک مرکزی این امکان متوقف شده و شهروندان می توانند فقط از طریق سامانه شهرداری تهران نسبت به آرم روزانه و هفتگی اقدام کنند .

براساس گزارش شهرنوشت، مدیر واحد صدور آرم سازمان ترافیک تاکید کرد: درحال حاضر شهروندان می توانند از طریق سایت شهرداری تهران به آدرس www.tehran.ir خرید آنلاین روزانه و هفتگی داشته باشند. بطوری که ساز و کار لازم فراهم شده که شهروندان بتوانند در لحظه نسبت به خرید آرم روزانه اقدام کنند .سال ۹۷ ۲۵۲۹۴۳ ۳۰۳۳۰۶ ۲۰ از آمار کل ۲۵۴۴۸۱۵ خودروی سبک مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی، از شروع طرح کاهش تاکنون، ۷۰ درصد مراجعات برای اولین بار بوده است. میزان مراجعات کل خودروها در سال ۱۳۹۶ به نسبت سال ۱۳۹۵، ۳۶ درصد افزایش یافته است. در واقع از شروع طرح کاهش در تاریخ ۱/۸/۹۵ تا ۳۱/۳/۹۷، از مجموع ۲۵۴۴۸۱۵ خودرو، ۱۷۸۰۰۳۶ مورد برای نخستین بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند. نکته مهم اینکه، بر اساس آمار، پیش از شروع طرح کاهش به طور میانگین ۷ درصد  طرح ترافیک پرداخت قبضینواز خودروها از آزمون سطح انتشار آلایندگی در مرکز معاینه فنی مردود شده‌اند که با شروع طرح کاهش این شاخص به ۲۷ درصد افزایش یافته است. این تغییر گویای این مسئله است که خودروهای فرسوده و معیوب به علت تشدید برخورد، به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند. با اجرای طرح کاهش در سال ۹۶ بیش از یک‌میلیون خودرو به مراکز معاینه فنی رجوع کرده‌اند . با اجرای این طرح تنها در سال ۱۳۹۶ تعداد ۴۲۰ هزار دستگاه خودرو معادل کل مراجعات در سال ۱۳۹۳ شناسایی و رفع ایراد شدند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 48
  • بازدید ماه : 118
  • بازدید سال : 537
  • بازدید کلی : 6,952